szpitalspecjalistyczny.bialystok.pl
szpitalspecjalistyczny.bialystok.pl
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Spacerem po zdrowie

Nordic Walking, bo o nim mowa, jest ciekawą formą rekreacji. Polega na marszu ze specjalnynie przystosowanymi do tego kijami. Nordic Walking sięga początków dwudziestego wieku, kiedy była to forma treningu dla narciarzy biegowych, a wymyślono ją w Finlandii. Obecnie trenować może każdy, wybierając jeden z trzech poziomów aktywności – zdrowotny, fitness , a oprócz tego sportowy. Poziom zdrowotny stworzony został dla ludzi, którzy chcą poprawić kondycję albo są w trakcie rehabilitacji. Poziom fitness jest dla tych, którzy chcą podnieść swoja wytrzymałość , a dodatkowo ogólną sprawność fizyczną Poziom sportowy stworzony został z myślą o ludziach, którzy szukają urozmaicenia treningów W odróżnieniu od zwyczajnego marszu, w Nordic Walking angażuje się do wysiłku większość mięśni ciała.

Zwłaszcza ramiona, które stają się mocniejsze i bardziej wytrzymałe niż przy zwykłym chodzeniu czy joggingu. Przy użyciu kijów wchodzenie na wzgórza staje się pestką, zwiększa się także stabilność chodzenia bez obciążania stawów, a co równie ważne – spala się więcej kalorii niż przy zwyczajnych marszach, przez co bez problemu można go uznać za dobrą formęodchudzania . Trzeba podkreślić, że w Nordic Walkingu nie ma granic wiekowych – przy odpowiednio dobranej intensywności marszu trenować może każdy. Kije do Nordic Walking mają bardzo wiele zalet, dlatego tak ważna jest nauka prawidłowego chodzenia z ich użyciem czy także dobór długości kija – po chwyceniu go kąt w łokciu powinien być prosty lub lekko rozwarty. Trzeba także pamiętać by nie mylić kijków do Nordic Walking z kijami trekkingowymi. Kije trekkingowe są składane , a dodatkowo krótsze, bo służą tylko do podpierania się z przodu, dodatkowo mają również system anti shock, który w kijach do Nordic walkingu by się nie sprawdził. Kije do Nordic Walkingu posiadają tak zwaną rękawiczkę oraz dodatkowo wymienne końcówki do różnych rodzajów terenu.

Poza kijami żaden specjalistyczny sprzęt nie jest potrzebny, choć warto zainwestować w stabilne, wygodne obuwie. Sport ten można uprawiać w zasadzie wszędzie, zarówno nad morzem jak i w górach. Dobrze jest rozpocząć naukę prawidłowej techniki marszu z instruktorem, który pomoże dobrać kijki czy również będzie nadzorował sylwetkę w trakcie marszu. W Polsce Nordic Walking rozwija się bardzo szybko, a wśród uprawiających go przeważają… kobiety. Nie jest to bynajmniej lekki sport, treningi są intensywne, a by trening był efektywny trzeba poświęcić na niego co najmniej 45 minut trzy razy w tygodniu. Natomiast stanowi miłą alternatywę dla monotonnych ćwiczeń na rowerku stacjonarnym czy bieżni.

Po całym dniu spędzonym w czterech ścianach człowiek zaczyna doceniać obcowanie z przyrodą, a dzięki wszechstronności Nordic Walkingu sposobów na to jest mnóstwo. Co prawda same marsze nie zagwarantują znacznego ubytku wagi, jednak w połączeniu ze zdrową dietą są szanse nie tylko na uciekające kilogramy, ale także na mniejszy rozmiar ubrań i pięknie wyrzeźbioną sylwetkę. Jednym słowem Nordic Walking to idealne uzupełnienie zdrowego stylu życia.

Jak łatwo jest znaleźć wymówkę, żeby uniknąć na co dzień ruchu! Większość z nas, nieustannie narzeka na wygląd, na zbędne kilogramy, lecz wolimy katować się bezproduktywnymi dietami, niż postawić na sport. A aktywność fizyczna to nie tylko zgrabna sylwetka, ale przede wszystkim, inwestycja w nasze zdrowie. Nieumiejętność dopasowania odpowiedniego typu ćwiczeń do naszych potrzeb to również słaby argument. Dla każdego znajdzie się prawidłowy rodzaj ruchu. Małe dzieci nie mają problemu z aktywnością fizyczną. Poznając świat, cały czas biegają i skaczą. Wraz z wiekiem, podejmują kolejne działania, zwykle wymagające większego wysiłku. Jazda na rowerze, rolkach, łyżwach – to wszystko sprawia, że prawidłowo się rozwijają, a przy okazji, mają świetną zabawę.

Kiedy rozpoczyna się obowiązek szkolny, może brakować czasu na tak ogromną ilość ruchu. Jeśli jesteś rodzicem, postaraj się więc, aby dziecko po powrocie ze szkoły, miało chwilę na zabawę. Zanim usiądzie do odrabiania lekcji, niech aktywnie odpocznie. W miarę możliwości, pomagaj także swojej latorośli zaplanować wakacje i ferie tak, by mogła porządnie się wyszaleć. Zapracowani dorośli rzadko pamiętają, czym w ogóle jest zdrowy tryb życia. Skupiają się na pracy i obowiązkach domowych, a kiedy znajdą wolną chwilę, wybierają bierny odpoczynek. Aktywny relaks jest jednak o wiele przyjemniejszy! Jeżeli, a przy tym, zachęcisz do tego dziecko, będziecie mogli przeżyć cudowne, wspólne chwile. Połączysz więc przyjemne z pożytecznym, kiedy wszyscy zadbacie o zdrowie, a jednocześnie, spędzicie czas na wspólnych wojażach. W zależności od sezonu, możecie jeździć na rowerze albo na nartach, pływać, biegać i grać w przeróżne gry. Kto wie, może pogłębisz więź z dzieckiem, ucząc je nowego sportu, w którym jesteś naprawdę dobry?

Przechodząc na emeryturę, myślisz pewnie, że wreszcie nastał czas odpoczynku po wieloletnich trudach życia. Owszem, należy ci się teraz spokój i wytchnienie. Jednak, ten „miodowy miesiąc” szybko minie, a w życiu zagości nuda i rutyna.

Co zatem zrobić z nadmiarem wolnego czasu?

Aby jak najdłużej zachować dobrą formę, zacznij uprawiać sport. Już dawno dowiedziono, że aktywny styl życia pozwala dłużej cieszyć się zdrowiem, a również oddala widmo zależności i niedołęstwa. Nikt nie każe ci śmigać na snowboardzie. Na szczęście, istnieje tak wiele dyscyplin sportu, że jest w czym wybierać. Nawet codzienne spacery dodadzą ci energii. Pozytywny wpływ będą miały też intensywne marsze, regularna gimnastyka, czy także pływanie, które polecane jest osobom w każdym wieku.

Jest świetne dla kręgosłupa, umożliwia też zachować ogólną kondycję na wysokim poziomie. Wręcz jeśli cierpisz na jakieś schorzenia, nie wyklucza cię to z grona osób, mogących podejmować aktywność fizyczną. Warto pamiętać, że znaczna część ćwiczeń, chociaż kojarzy się z nie lada wysiłkiem, w rzeczywistości umożliwia łagodzić bolesne objawy pewnych przypadłości. Układów gimnastycznych wymyślono natomiast tak dużo, że przy odrobinie chęci, możesz ćwiczyć dosłownie w pozycji siedzącej lub leżącej. Jak widać, nie ma żadnego sensownego argumentu dla lenistwa. Żeby docenić wartość ruchu, trzeba po prostu przekonać się o jego pozytywnym wpływie na ogólne samopoczucie. Zamiast zmieniać kanał lub wchodzić na nowa stronę, zastanów się lepiej, jaki sport byłby dla ciebie odpowiedni i już dzisiaj zacznij go uprawiać.

O Marcin Turczyn 117 artykułów
Wiele można przypuszczać, kiedy po raz pierwszy widzisz Marcina Turczyn, ale przynajmniej jest wesoły i ciekawy. Oczywiście jest także punktualny, zaradny i uważny, ale jest też skażony i przyzwyczajony do przyzwyczajenia do głodu energii. Jego radość jest jednak tym, za co często go uwielbia. Wiele razy przyjaciele liczą na to i jego rozumną naturę, gdy tylko potrzebują dopingu. Nikt nie jest doskonały, a Marcin ma mnóstwo deszczowych dni. Jego żądza władzy i chytrość często podrażniają jego nastrój i powodują, że czuje się nieswojo. Na szczęście jego ciekawość jest zwykle po to, by złagodzić ciosy.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*