Dlaczego Eskimosi są tak zdrowi i wytrzymali?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

PUFA – poly-unsaturated fats, u nas są znane jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), jak sama nazwa wskazuje, muszą być dostarczone z dietą, gdyż organizm ludzki nie jest w stanie sam ich wyprodukować. Na rodzinę PUFA składają się dwie grupy: kwasy omega-6 oraz kwasy omega-3.

Omega-6

Nazwa tej grupy wynika z położenia wiązania podwójnego – przy szóstym atomie węgla. Najważniejszy przedstawiciel tej grupy, to kwas linolowy, z którego organizm ludzki nauczył się wytwarzać pozostałe kwasy: arachidonowy oraz gamma-linolenowy. Najważniejszymi właściwościami kwasów omega-6 jest zapewnienie:

  • odpowiedniego wzrostu w okresie dziecięcym,
  • prawidłowego gojenia się ran,
  • dobrego funkcjonowania nerek i wątroby,
  • a także zapobieganie zakażeniom.

Udowodniono też, że kwas linolowy i jego produkty, obniżają poziom tzw. złego cholesterolu (LDL). Nie należy jednak przesadzać ze spożywaniem kwasów omega-6, gdyż dochodzi wtedy do nadmiernego utleniania LDL i odkładania go w postaci blaszek miażdżycowych, czemu na domiar złego towarzyszy obniżenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL). Taki nadmiar może skutkować nie tylko chorobą serca, ale także wzrostem komórek nowotworowych.

Omega – 6 – gdzie je znaleźć? 

Najbogatszymi źródłami kwasów omega-6 są: olej słonecznikowy, kokosowy, kukurydziany, z nasion winogron, arachidowy, sezamowy oraz produkowane z nich margaryny. Pamiętać przy tym należy, że oleje roślinne bogate w te kwasy należy spożywać w postaci surowej. Nie należy na niech smażyć, gdyż powoduje to powstawanie szkodliwych nadtlenków. Można także szukać ich spożywając suplementy diety.

Omega – 3

To głównie im Eskimosi zawdzięczają zdrowie i silne serce. Podobnie jak u kwasów omega-6, nazwa grupy wywodzi się z położenia wiązania podwójnego. W tym wypadku znajduje się ono przy trzecim atomie węgla. Głównym przedstawicielem omega-3 jest kwas alfa-linolenowy, z którego organizm na drodze przemian produkuje kwasy dokozaheksaenowy (DHA) oraz eikopentaenowy (EPA), które nie tylko obniżają poziom cholesterolu LDL, podnoszą HDL, ale także obniżają poziom trójglicerydów, stanowiących jeden z głównych czynników powodujących miażdżycę naczyń. Korzystny wpływ na serce, to nie jedyna zaleta kwasów omega-3. Hamują też rozwój guzów, i komórek nowotworowych, dzięki czemu mogą być wykorzystywane w profilaktyce nowotworów (głównie prostaty, piersi i jelita grubego). EPA i DHA dbaja tez o nasze stawy, przeciwdziałają   ich zapaleniom, łagodzą bóle reumatoidalne, wspomagają leczenie stanów zapalnych, choroby Leśniowskiego – Crohna, astmy i zapalenia dziąseł.
DHA zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób takich jak: cukrzyca czy otyłość. Ponadto wchodzi w skład tkanki nerwowej, dzięki czemu jego spożywanie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i stwardnienia rozsianego (SM). Kwas dokozaheksaenowy wchodzi w skład siatkówki oka, przez co w korzystny sposób wpływa na wzrok.
Kwasy omega – 3 poprawiają też kondycję i wygląd skóry, włosów i paznokci. Odgrywają także znaczącą rolę w rozwoju płodu. Zapobiegają przedwczesnym porodom, warunkują odpowiednią masę urodzeniową noworodków. Jeżeli w organizmie matki występuje niedobór omega-3, może to spowodować gorszy rozwój umysłowy niemowlęcia.

Najbogatszymi źródłami omega-3 są: olej lniany, rzepakowy, sojowy, orzechy włoskie, kiełki pszenicy oraz ryby morskie.

Sięgając po produkty bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, należy pamiętać o równowadze. Dzisiejsza dieta obfituje, w kwasy omega-6, podczas gdy jest mocno niedoborowa w omega-3. Zalecany stosunek spożycia omega-6 do omega-3 powinien wynosić 5:1, natomiast przeciętny europejczyk spożywa czterdzieści razy więcej kwasów omega-6 niż omega-3. Można temu zapobiec zwiększając ilość spożywanych ryb, a olej słonecznikowy czy sojowy, zastąpić rzepakowym lub lnianym. To właśnie bardzo duża ilość spożywanych w diecie ryb morskich jest powodem dużej wytrzymałości oraz niskiej liczby zachorowań na choroby serca wśród Eskimosów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz