Herbata a zdrowie

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Herbata a zdrowie

Gdyby ilość wypijanej herbaty przesądzała o dobrym zdrowiu, Polacy byliby wzorem dla większości krajów świata, pijemy, bowiem wyjątkowo dużo tego napoju. I jest się z czego cieszyć, bo ostatnie odkrycia naukowców jeszcze bardziej wzbogaciły listę jego leczniczych właściwości. Chińczykom rytuał parzenia herbacianych listków towarzyszy już prawie od pięciu tysięcy lat. Wszystko wskazuje na to, że ten zwyczaj im służy. Mieszkańcy Chin rzadko zapadają na nowotwory i choroby układu krążenia, co więcej są narodem długowiecznym, średnia długość ich życia (82 lata u kobiet i 76 u mężczyzn) jest dziś jedną z najwyższych na świecie.

Czy rzeczywiście upodobanie do herbaty może mieć w tym udział? Wszystkie rodzaje herbaty (zielona, czerwona i czarna) ze względu na swój skład chemiczny korzystnie oddziałują na nasz organizm. Warto pamiętać także, że dieta herbaciana dobrze wpływa także na nasze odchudzanie. Według najnowszych badań naukowców z National Cancer Institute herbaciany susz zawiera katechiny – substancje, które mogą hamować namnażanie się komórek rakowych. Dowiedli oni, że to właśnie katechiny niszczą wolne rodniki odpowiedzialne m.in. za starzenie się. Są też w stanie hamować wzrost już istniejących komórek rakowych. Co ważne, dotyczy to różnych typów nowotworów. Aby w pełni wykorzystać działanie katechin, należy zaparzać herbatę (niezależnie od rodzaju) conajmniej przez pięć minut. Uwalnia się wtedy ok. 80 proc. tych dobroczynnych substancji. Miłośników herbaty rozpuszczalnej informuje, że niestety, nie zawiera ona tych związków. Badacze z Harvard Medical School twierdzą natomiast, że wszyscy zagrożeni zawałem serca powinni regularnie pić herbatę zieloną. Nie zawiera ona kofeiny, natomiast jej liście bogate są w tzw. epigallokatechinę, która zapobiega zakrzepom krwi skuteczniej od popularnej aspiryny. Herbata ta wskazana jest także w zapobieganiu osteoporozie. Warunkiem korzystnego działania napoju jest wypijanie co najmniej dwóch filiżanek dziennie. Jeśli po przeczytaniu powyższej listy nie popędziliście do kuchni, by zaparzyć herbatę, to pora na wiadomość z ostatniej chwili.

herbata działanie lecznicze

Amerykańscy badacze udowodnili właśnie, że herbata i wspomaga nasz układ odpornościowy, działając jak szczepionka. To coś zupełnie nowego! Jack Bukowski wraz z kolegami z Harvard Medical School wykazali, ż jest to możliwe, ponieważ komórki herbacianych listków wykazują pewne podobieństwo do… niektórych bakterii chorobotwórczych, grzybów, a nawet komórek raka. Choć brzmi to groźnie, przerażajcie się, ponieważ cechą wspólną jest tylko pewien rodzaj antygenów, czyli cząsteczek chemicznych znajdujących się na powierzchni komórek. Każda bakteria, wirus i nasza własna komórka ma takie znaki rozpoznawcze. Na ich podstawie specjalne “służby ochroniarskie” wewnątrz ludzkiego ciała ustalają, z kim mają do czynienia. W przypadku wykrycia na przykład groźnej bakterii pobudzają nasz organizm do walki. Herbata wytwarza tzw. antygen alkiloaminowy występujący między innymi na chorobotwórczych mikrobach.

Picie herbaty działa więc jak swego rodzaju szczepienie. Nasz układ odpornościowy uczy się rozpoznawać antygeny swoich prawdziwych wrogów – bakterii, wirusów czy grzybów – na nieszkodliwej herbacie! Biolodzy z Harvardu dokładnie przebadali ten efekt, sprawdzając, jaki wpływ wywiera herbata na limfocyty T – białe krwinki będące jednym z podstawowych elementów układu odpornościowego. Komórki te działają na różne sposoby, mają zdolność do samodzielnego zabijania wrogów już przy pierwszym kontakcie lub do pobudzania innych mechanizmów obrony organizmu. Jak widzimy Herbata bardzo dobrze wpływa na nasze zdrowie. Pijąc herbatę prowadzimy zdrowy tryb życia. To z pewnością się opłaci.

Jak poprawi styl  życia

Wszyscy chcą być szczupli i zdrowi, każdy stara się to osiągnąć winny sposób, ale najlepiej przerzucić się na zdrowy tryb życia. Łatwo powiedzieć, ale trudniej zrobić. W naszej kulturze zakorzenionych jest wiele złych nawyków dotyczących stylu życia. Na szczęście coraz więcej zmienia się w tym kierunku. Pojawia się coraz więcej osób na arenie publicznej, które propagują zdrowy tryb życia. To sprawia, że wielu Polaków chce ich naśladować, bo chcą lepiej wyglądać, lepiej się czuć i chcą być zdrowsi. Kiedy w kończą się rodzinne uroczystości, na których zawsze jest suto zastawiony stół to obiecujemy sobie, że już nigdy nie będziemy się tak objadać.

Bardzo długo po takiej uczcie czujemy się przejedzeni i nie mamy sił na nic. Dlatego warto zmienić nawyki żywieniowe. Bardzo często nie jemy śniadania ani obiadu a na kolację zjadamy ogromne ilości jedzenia. To sprawia, że tyjemy, gdyż organizm przestawia się na oszczędzanie i wszystko odkłada na później, a też bardzo źle się czujemy i na nic nie mamy siły. Zamiast przejadania się trzeba zacząć zdrowo się odżywiać. W Polsce zdrowe odżywanie kojarzy się z czymś niesmacznym. Co jest zupełną nieprawdą! Należy tylko tak komponować różne produkty, aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Warto w tygodniowym menu zaplanować miejsce dla wszystkich ważnych składników: mięsa, ryb, produktów mącznych, zup, warzyw, owoców. Niech jedzenie będzie dla nas przyjemnością, jedzmy zawsze przy stole, z bliskimi, nigdy nie w biegu. A wtedy każdy z posiłków będzie dla nas świętem. Jeśli czasem lubimy zjeść coś smażonego, to można sobie na to pozwolić, ale zatapiajmy tego jedzenia w tłuszczu. Zmieńmy tradycyjny smalec na oliwę z oliwę, olej z pestek winogron albo z ryżu.

Od razu mniej szkodliwego tłuszczu dostanie się do naszego organizmu. Jeśli tylko możemy to zrezygnujmy całkowicie z „białego zabójcy”, jakim jest cukier lub przynajmniej ograniczmy do minimum. Pamiętajmy też o sporcie! Sport jest nieodłącznym towarzyszem zdrowego trybu życia. Wystarczy pójść na godzinę na siłownię, aby zobaczyć jak takie zmęczenie pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Wielu z nas bardzo trudno się zmobilizować do systematycznych ćwiczeń, dlatego warto zaangażować znajomych do wspólnego uprawiania sportu. Można zachęcić przyjaciół do grania w tenisa, koszykówkę czy też siatkówkę. Oprócz potrzebnego wysiłku fizycznego spędzimy miło czas w gronie bliskich nam osób.

Bardzo ważne jest również przebywanie na świeżym powietrzu, dosłownie jeśli to będzie spacer z psem. W ciepłe miesiące warto planować spacery do lasu lub wędrówki po górach. Zmiana diety nie gwarantuje od razu, że schudniemy, ale na pewno poprawi nasze samopoczucie i zdrowie a w dłuższym czasie zobaczymy również efekty w postaci znikającego tłuszczyku. Gdy dołożymy do tego systematyczne uprawianie sportu to szybko zobaczymy efekty. Zdrowy tryb życia sprawi, że już nigdy nie będziemy chcieli wrócić do starych nawyków żywieniowych i do przesiadywania na kanapie przed telewizorem.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 347 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*