L-karnityna – fakty vs mity

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Wybór suplementów zawierających L-karnitynę jest naprawdę spory. Jedni uważają ją za najskuteczniejszy związek odchudzający, z kolei dla innych to zwykły chwyt marketingowy. Czy L-karnityna naprawdę spala tłuszcz?

Czy można zmienić liczbę komórek tłuszczowych?

Okazuje się, że każdy człowiek już od urodzenia ma zaprogramowaną liczbę komórek tłuszczowych i nie da się jej zmienić. Zmniejszenie tej liczby jest możliwe tylko za pomocą skalpela. Nasza waga zależy z kolei od wielkości komórek tłuszczowych.  Czy istnieje więc skuteczny sposób na zmniejszenie objętości komórek tłuszczowych?

Co to jest L-karnityna?

Nazwa związku pochodzi od łacińskiego słowa carnis oznaczającego mięso, które jest naturalnym źródłem L-karnityny. Substancja ta może być również syntezowana przez organizm (w wątrobie oraz nerkach) z dwóch prostych aminokwasów – lizyny i metioniny w obecności żelaza oraz witaminy C i B6. Zapotrzebowanie na L-karnitynę jest wysokie, dlatego konieczne jest dostarczanie jej również w pożywieniu.

Jak naturalnie dostarczyć L-karnitynę?

Jak wskazuje nazwa samego związku najbogatszym źródłem L-karnityny jest czerwone mięso. Jednak najprostszym sposobem uzupełnienia jej poziomu w organizmie jest stosowanie suplementów diety w postaci tabletek. Prawidłowe dawkowanie powinno obejmować trzy dawki dzienne, z których każda powinna zawierać minimum 400 mg L-karnityny.  Należy unikać przekroczenia dawki 1200 mg w ciągu dnia, ponieważ może nastąpić zablokowanie syntezy L-karnityny  z aminokwasów.

Odchudzanie z L-karnityną – prawda czy fałsz?

Naukowcy wielokrotnie sprawdzali działanie  odchudzające L-karnityny. Badania wykazały, że jest ona nośnikiem wolnych kwasów tłuszczowych wykorzystywanych do pozyskiwania energii w postaci ATP.

Przeprowadzono również test kliniczny na grupie 12 pacjentów, która została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich otrzymywała trzy razy dziennie po 400 mg L-karnityny, z kolei pozostałe 6 pacjentów  przyjmowało nieświadomie zwykłą witaminę C. U każdego z pacjentów stosujących L-karnitynę zaobserwowano widoczną poprawę wytrzymałości organizmu oraz spadek tkanki tłuszczowej. W drugiej grupie u 4 badanych zauważono wzrost zdolności wysiłkowych organizmu, natomiast u 2 osób nie zauważono żadnego wpływu placebo.

Inna grupa naukowców przeprowadziła miesięczną kurację l-karnitynową na grupie biegaczy oraz zapaśników.  Wyniki były zaskakujące – biegacze stracili 14,3% tkanki tłuszczowej, natomiast siłacze ponad 30%.

Czy niedobór L-karnityny powoduje skutki uboczne?

Obniżenie poziomu L-karnityny w organizmie jest najczęstszą przyczyną otyłości oraz cukrzycy. Jej niedobór przyspiesza również starzenie się organizmu oraz spadek wydolności organizmu. Naukowcy wykryli również związek pomiędzy miażdżycą a niskim poziomem L-karnityny w organizmie.

Dlaczego warto stosować tabletki z L-karnityną?

Dostarczenie organizmowi dziennie ok. 1000 mg L-karnityny sprawia, że zatrzymuje się odkładanie tkanki tłuszczowej, dzięki czemu mięśnie otrzymują więcej tlenu i substancji odżywczej. Zwiększa się również ilość energii pozyskiwana z metabolizmu tłuszczów, dlatego tabletki z L-karnityną są niezbędnym elementem diety osób uprawiających regularnie sport. Związek ten ułatwia oczyszczanie organizmu z substancji toksycznych, takich jak: amoniak, wolne rodniki, jony metali ciężkich.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz